
Wznowienie produkcji Emzetek było dla wielu entuzjastów najlepszą informacją w tym roku. Niejeden kolega miał jeszcze starą maszynę w garażu, którą trzymał bardziej z sentymentu niż cokolwiek innego, a nowa seria podzespołów oznaczała możliwość naprawy starego motocykla, którym później śmiało można było uczestniczyć w zlotach i pokazach. Wielu kierowców jednak nie potrafiło idealnie odrestaurować maszyny, więc zgłaszali się do nas.
Nowa seria części do MZ
Odnawianiem starych motocykli zajmowaliśmy się dość amatorsko, na co dzień prowadząc warsztat motocyklowy, aczkolwiek jako fani starych maszyn, lubiliśmy pracować na zabytkowych motorach, gdyż samo w sobie było to niezłym wyzwaniem. Podczas naprawy starych motocykli, największym problemem była zawsze dostępność części, które zazwyczaj musiały być przerabiane z maszyn nowszej serii. Na szczęście, ogólnodostępne i tanie części MZ ogromnie ułatwiały sprawę, i umożliwiały nam pracę na niemal każdym modelu tego producenta. Projektanci poszli widocznie na łatwiznę, i przez lata zmieniali konstrukcję podzespołów tylko nieznacznie. Dla nas było to wielkie ułatwienie, bo oznaczało możliwość zamontowania nowych części w starych maszynach bez konieczności przeróbek ramy motocykla czy samych podzespołów, a zwykle zajmowało to naprawdę dużo czasu i wymagało sporego nakładu pracy, często nawet niewartego końcowego efektu. Tutaj, na szczęście, wystarczyło zamontować nowe części i ewentualnie dostosować resztę motocykla, gdy było to wymagane choćby ze względu na drobne różnice w nowych częściach, by był on już gotowy do uruchomienia, a zwykle nie zajmowało to więcej niż jeden dzień w warsztacie by całkowicie zmontować jedną maszynę. Co więcej, nowe części były zdecydowanie tańsze niż zamienniki innych producentów, co wcale nie oznaczało że były one gorszej jakości, czasem bijąc na głowę osiągami i wytrzymałością podzespoły o podobnym zastosowaniu od innych, bardziej znanych producentów.
Wielu kolegów było zaskoczonych, gdyż porównywało stare podzespoły, wykonane innymi technikami i z innych materiałów, do nowych, o nowocześniejszych metodach konstrukcyjnych, gdyż maszyny montowane na nowych częściach miały nieporównywalnie wyższe osiągi i wytrzymywały więcej niż oryginalne motocykle sprzed lat.