
Pęknięcia, dziury w jachtach możemy naprawiać za pomocą żywicy. Służy ona także do klejenia, laminowania i wzmacniania powierzchni. Wyróżniamy trzy rodzaje żywicy do naprawy jachtów: epoksydowe, poliestrowe, winyloestrowe. Różnica między nimi jest przede wszystkim w składzie a to z kolei określa nam właściwości materiału i ich konkretnie wskazane zastosowanie.
Jakie żywice do jachtów mamy do wyboru?
W samym procesie produkcji używana jest żywica poliestrowa. Jeśli chcemy produkować jednostki o większej wytrzymałości używamy z kolei żywicy epoksydowej. Jest jeszcze jeden ciekawy rodzaj żywicy. Są to żywice na jachty winyloestrowe, które łączą ze sobą właściwości żywic poliestrowych i epoksydowych. Dzięki temu są odporne, i trwałe jak żywice epoksydowe oraz łatwe w obróbce jak żywice poliestrowe. Nakładanie żywic na jachty różni się także czasem pracy. Po dodaniu do nich utwardzacza mamy określony czas w jakim możemy nałożyć je na powierzchnię jachtu. Czas pracy w zależności od rodzaju żywicy i utwardzacza może wynosić od 10 do 45 minut. Pamiętajmy, że zbyt duża lub zbyt mała ilość utwardzacza spowoduje uszkodzenia powierzchni a nie wpłynie na czas pracy. Czas utwardzania żywicy zależy od temperatury otoczenia. Optymalną temperaturą jest około 20 st. Utwardzanie przebiega w dwóch etapach. Etap pierwszy to czas mieszania składników do uzyskania przez nie odpowiedniej twardości. Jeśli są to żywice poliestrowe potrzebujemy na to około 1 godziny. W przypadku żywicy epoksydowej 7 godzin.
Podejmując decyzję o wyborze żywicy pamiętajmy, że zawsze uzyskamy lepsze rezultaty używając żywic epoksydowych zwłaszcza jeśli będziemy jej używać na powierzchni znajdującej się poniżej linii wody. Ale nawet najlepszy materiał nie zagwarantuje nam oczekiwanych rezultatów jeśli uprzednio nie przygotujemy poprawnie podłoża lub jeśli nie będziemy postępować zgodnie z zasadami naprawy jachtów.