
Wizerunek obsługi lokalu gastronomicznego zawsze jest istotnym elementem w ogólnym odbiorze lokalu przed klientów. W zależności od charakteru i renomy danego miejsca, inne będą wymogi w stosunku do kelnerów, ich ubioru, dodatków, zachowania i umiejętności.
Ubiór obsługi kelnerskiej w kawiarni
Kawiarnie z zasady cechuje dość luźna, ciepła i domowa atmosfera. W miejscu tym klient pragnie napić się kawy, być może zjeść ciasto lub lody i po prostu się zrelaksować. Obecnie bardzo modne są kawiarnie o dość niechlujnym wyglądzie, w których każdy fotel, stół i krzesła są w innym stylu i kolorze, na stolikach są luźno postawione świeczki, na ścianach wyłożone surowe cegły, a w tle leci nowoczesna, ale stonowana muzyka. W takich kawiarniach nie ma mowy o eleganckim ubiorze obsługi, gdyż po prostu nijak by nie pasował do charakteru lokalu. Na szczęście jeśli się przyjrzymy, to w kawiarniach najczęściej jest to jednolita, czarna koszulka oraz zapaska kelnerska krótka bądź długa. Te dwa elementy sprawiają, że cała obsługa wygląda jednolicie, strój nie rzuca się w oczy, jest odpowiednio dostosowany do miejsca i przede wszystkim praktyczny. Zapaska powinna mieć kieszeń, która służyć będzie na notes i długopis, a sam materiał powinien być oddychający, elastyczny i łatwy w utrzymaniu w czystości, co z resztą dotyczy również koszulek. Ważne również, aby strój nie był z najtańszych tkanin, gdyż może ulegać zagnieceniom, odbarwieniom, a paski w zapasce mogą się zrywać i powodować dyskomfort w noszeniu.
Każdy właściciel obiektu gastronomicznego powinien zadbać o komplet ubrań dla pracowników. Ważne, aby był to strój, który jest dobrze dopasowany do sylwetki każdego z nich i ponadto spełniał ich oczekiwania względem komfortu, wygody i funkcjonalności. Pracownicy muszą przebywać w tych strojach przez wiele godzin i jakikolwiek dyskomfort może odbić się na ich pracy i stosunku do klientów, co nie poprawi jakości sprzedaży.