Marzec 30, 2019 Technologia 0

W obecnie rozwiniętej technice budowy maszyn i urządzeń mechanicznych można spotkać różnorodne układy przenoszenia napędu. Ich zastosowanie wynika z faktu, że element napędowy nie zawsze znajduje się w bezpośredniej bliskości odbiorników, które wykorzystują jego moc. Przekładnie mechaniczne dzielą się na przekładnie zębate, cierne i cięgowe. Wybierając koła pasowe do przekładni, należy uwzględnić szereg czynników i parametrów, które mają decydujący wpływ na funkcjonalność, sprawność oraz bezawaryjną pracę przekładni.

Przenoszenie momentu obrotowego przez układ cięgien

koła pasowe do przekładniPrzekładnie pasowe służą do przenoszenia mocy za pośrednictwem cięgien w postaci pasów. Cierna przekładnia pasowa składa się z dwóch lub więcej kół o gładkich powierzchniach, opasanych sprężystym cięgnem w postaci jednego lub szeregu równoległych pasów. Pomiędzy napiętym pasem a kołami pasowymi istnieje docisk, pozwalający na przeniesienie przez tarcie siły obwodowej. W zależności od rodzaju pasa możemy wyróżnić koła pasowe gładkie z jednym rowkiem, albo z kilkoma rowkami, które umieszczone są w poprzek obwodu koła. Wysoka jakość wykonania, która charakteryzuje koła pasowe do przekładni sprawia, że są one odporne na zniszczenia, uszkodzenia mechaniczne oraz inne czynniki zewnętrzne. Przekładnia pasowa ma jeszcze jedną zaletę. Dzięki prostej konstrukcji jest praktycznie bezawaryjna. Klinowe koło pasowe może też pełnić funkcję zabezpieczającą układ przed przeciążeniem, jako sprzęgło poślizgowe. Koła pasowe składają się z wieńca, piasty oraz tarczy łączącej wieniec z piastą. Rowek znajdujący się w wieńcu koła jest idealnie dopasowany do szerokości odpowiedniego rozmiaru pasa klinowego. Takie rozwiązanie zapewnia stabilną, bezpieczną i ciągłą pracę przekładni, bez możliwości spadnięcia pasa klinowego z koła pasowego. Przeniesienie momentu obrotowego odbywa się za pomocą sił tarcia między stykającymi się elementami pasa klinowego i koła pasowego.

Podsumowując, koła pasowe do przekładni ciernych mają wiele zalet. Do najważniejszych z nich zalicza się płynność ruchu, cichobieżność, zdolność do łagodzenia zmian obciążenia, tłumienie drgań, prostą i tania konstrukcję, pracę bez smarowania, możliwość przenoszenia ruchu przy nierównoległych wałach i skrzyżowanych pasach, możliwość uzyskania zmiennych przełożeń przekładni poprzez zastosowanie kół schodkowych.