Kontrola czasu pracy osób zatrudnionych w naszej firmie nie będzie skomplikowana, jeśli pracujemy na jedną zmianę. Wystarczy, że dostępna będzie dla pracowników lista obecności, dzięki której będziemy w stanie kontrolować, czy wszyscy pracownicy są na swoich stanowiskach, a jeśli nie czy zgłosili swoją nieobecność. Problem zaczyna się w przypadku nieregularnych godzin pracy, różnych zmian oraz nadgodzin. W jaki sposób można kontrolować wtedy czas pracy?
Elektroniczne pomiary czasu w firmach produkcyjnych
Zwłaszcza w firmach o profilu produkcyjnym może się sprawdzić nieco nowocześniejsza forma kontroli obecności pracowników. W większych firmach doskonale sprawdza się elektroniczny pomiar czasu. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które polega na przydzieleniu pracownikom kart elektronicznych, które mają być zbliżane każdorazowo do czytnika w momencie wejścia i wyjścia z firmy. Jest to doskonały sposób na ewidencjonowanie czasu pracy większej ilości osób. Można w ten sposób kontrolować nadgodziny czy wszelkie nieobecności. Wychodząc naprzeciw takim rozwiązaniom, w przepisach nie znajdziemy konieczności składania podpisu, który będzie potwierdzeniem obecności. Warto więc rozważyć taką opcję, w przypadku trudności z ewidencjonowaniem czasu pracy. Należy jednak pamiętać, że taki system jest przede wszystkim kontrolą obecności pracowników i nie może być jedyną podstawą do ustalania czasu pracy. Wystarczy jednak uzupełnić go o adnotacje od kierowników zmian, którzy potwierdzą obecność danej osoby w godzinach nadliczbowych, aby była to już pełna kontrola czasu pracy. Może się bowiem zdarzać tak, że pracownik, mimo, że skończył swoją zmianę, nadal przebywa na terenie zakładu. Nie może być więc to podstawa do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
Jak widać systemy do elektronicznego pomiaru czasu pracy nie są jedynym sposobem do ewidencjonowania pracowników. Jest to jednak ogromne ułatwienie dla działów kadr, które znacznie łatwiej i szybciej są w stanie zweryfikować obecność pracownika w firmie. Jeśli więc w naszej firmie niejednokrotnie pojawiały się problemy z ewidencją czasu pracy, warto zastanowić się nad wprowadzeniem takiego rozwiązania. Ich ceny są zróżnicowane w zależności modelu, sposobu obsługi oraz dodatkowych parametrów. Dzięki temu możemy wybrać model idealnie dopasowany do naszej firmy.